fbpx

Garniturowe coupé

47 komentarzy

W artykule „Stylowa mapa Poznania” użyłem takiego porównania, że auta typu coupé są jak garnitury w prążek. Postanowiłem rozwinąć ten wątek, bo z Poznania mam jeszcze fajną sesję zdjęciową, gdzie występuje właśnie garnitur w prążek oraz piękne coupé, którym miałem przyjemność podróżować przy realizacji tego projektu. Przypomnę, że to zupełnie nowa linia w portfolio Mercedes-Benz. Mowa o modelu CLE Coupé, który uznawany jest za jeden z najciekawszych debiutów na rynku motoryzacyjnym w roku 2023 i nie sposób się z tym nie zgodzić.

Sesja zawiera lokowanie auta marki Mercedes-Benz CLE Coupe

Zacznę od tego, że i coupé, i garnitur w prążek, to ponadczasowe klasyki w swoich kategoriach (motoryzacja i moda). To projekty, które raczej nigdy nie wyjdą z mody, choć nie jest tak, że one się nie zmieniały na przestrzeni lat. Zarówno samochody, jak i garnitury, podlegały ewolucji, ale przewodnia idea pozostaje ta sama. Archetypy współczesnych aut coupé pojawiły się na rynku w pierwszej połowie XX wieku, ale te najbardziej pożądane i kultowe modele pochodzą z lat 50-70. XX wieku i one nadal budzą emocje i są inspiracją dla współczesnych projektantów. Z kolei garnitur w prążek to już ponad sto lat historii i mimo tego wieku, nadal potrafi wyglądać nowocześnie i co kilka-kilkanaście lat wraca triumfalnie do mody męskiej.

Napisałem, że coupé i garnitur w prążek są klasykami w swoich kategoriach i rzeczywiście tak jest, ale warto dodać, że nigdy nie były to wiodące produkty w swoich branżach. Auta coupé nigdy nie będą tak popularne jak uniwersalne kompakty miejskie, a garnitury w prążek tak, jak jednorzędowy granat z gładkiej tkaniny. Ale dla wielu klientów właśnie to jest jednym z głównych argumentów na tak – unikalność. I to wskazałbym jako drugie podobieństwo.

Trzeci łącznik pomiędzy coupé i omawianymi garniturami, to charakter i emocje. Samochody coupé zawsze działały na wyobraźnię. Ich opływowe, dwubryłowe nadwozia z długą maską i dynamicznymi liniami budziły i nadal budzą emocje. To auta o których marzą dzieciaki kolekcjonujące resoraki, a później też dorośli mężczyźni.

Garnitury w prążek też mają charakter i też budzą emocje, bo nie są pospolite i nie są dla każdego. Dodatkowo, ten wyrazisty charakter garniturów w prążek powodował, że w popkulturze często były osadzane w rolach, które budziły emocje (np. gangsterzy, a później rekiny biznesu), więc to skutecznie zbudowało wizerunek znany jako power suit. Jeśli zatem ktoś szuka czegoś z klasycznego kanonu mody męskiej, ale niekoniecznie totalnie „grzecznego”, to właśnie garnitur w prążek może być taką odpowiedzią.

Skoro padło tu hasło „emocje”, to warto przy tej okazji przypomnieć, że najdroższym autem w historii motoryzacji jest właśnie samochód z kategorii coupé. To Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z 1955 roku, który w zeszłym roku został sprzedany na aukcji za rekordową sumę 135 milionów euro, która aż trzykrotnie przebiła dotychczasowy samochodowy rekord aukcyjny. To dopiero musiały być emocje…

Na koniec zostawiłem jeszcze czwartą wspólną cechę, mianowicie zdolność przyciągania uwagi. Auta typu coupé bez wątpienia przyciągają wzrok i sam też się o tym przekonałem podczas kilku dni jazdy Mercedesem CLE. Wielokrotnie zdarzało się, że przechodnie robili mu zdjęcia, gdy stał zaparkowany albo przemieszczał się wolnym tempem w miejskim korku. Taką zdolność przyciągania uwagi mają również garnitury w prążek. Z jednej strony jest to ta moc tych tkanin o której wspomniałem wcześniej (power suit), a z drugiej strony rzadkość występowania takich ubrań na polskich ulicach. To powoduje, że choć garnitur w prążek nie jest mocno krzykliwy, to jednak przyciąga wzrok i wyróżnia się na tle najpopularniejszych ubrań codziennych.

I to jest fajne w klasycznej elegancji, że w dzisiejszych czasach wcale nie trzeba sięgać po jakieś mega kontrowersyjne trendy, marki i ubrania, by wyglądać niebanalnie i atrakcyjnie. Wystarczy sięgnąć po klasykę.

Garnitur – Van Thorn
Golf – Zack Roman
Płaszcz – Tagliatore
Buty – Yanko

Autorem zdjęć jest Adrian Hołda

Podobne wpisy

Subscribe
Powiadom o
47 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Przemek
11 miesięcy temu

Prezentuje się ciekawie

Paweł
11 miesięcy temu
Reply to  Mr. Vintage

garnitur

Przemek
10 miesięcy temu
Reply to  Mr. Vintage

Garnitur i auto idealnie w tej stylistyce, jedynie płaszcz w innym kolorze byłby dobrym uzupełnieniem :)

Tomasz
11 miesięcy temu

kolor golfika do tego garnituru taki sobie. zlewa się z płaszczem. lepszy byłby kolor fioletowy lub szary. lub zmiana płaszcza na szary lub zielony np ulster. dobrego roku.

Lidia
11 miesięcy temu
Reply to  Tomasz

Płaszcz przepiękny a golf dobrany idealnie.

Greg
11 miesięcy temu

Świetny garnitur, plus dobre dodatki. Jeden z lepszych outfitów (jeśli nie najlepszy) na Pana blogu.

Radek
11 miesięcy temu

Sorry, ale nie pasuje mi ten golf do garnituru. Jak dla mnie za duzy kontrast.

Last edited 11 miesięcy temu by Radek
Gisch
11 miesięcy temu
Reply to  Mr. Vintage

Ja bym powiedział, że i jedno i drugie. Prążek dość mocno kojarzy się z jednak z biznesem i w ogóle sytuacjami jednak bliżej formalności niż casualu, golf z tym dość mocno kontrastuje; dodatkowo płaszcz (skądinąd bardzo udany) w prawie tym samym kolorze faktycznie powoduje zlewanie się i według mnie wygląda to nawet gorzej niż popularne u mężczyzn zestawy typu granatowy płaszcz i granatowy szalik.
Powiedziałbym chyba nawet, że ten wpis to dobry przykład, jak jedna z części garderoby może popsuć stylizację, mimo że cała jest złożona z elementów, z których osobno każdy jest co najmniej ponadprzeciętny.

Last edited 11 miesięcy temu by Gisch
Janusz
11 miesięcy temu
Reply to  Gisch

Do tego na wszystkich zdjęciach marynarka mocno „rozchełstana”, to nie wygląda dobrze.

Gisch
11 miesięcy temu
Reply to  Janusz

Marynarka ma dość nisko osadzony górny guzik, przez co nieco mocniej eksponuje wycięcie. Poza tym marynarka może być minimalnie zbyt ciasna, a gramatura jest prawdopodobnie niezbyt wysoka, co powoduje nienajlepsze układanie się (mam 2 marynarki Lancerto&MrVintage w tym samym rozmiarze, ale jedna o gramaturze 215 g/m, a druga nie wiem, ale na oko powyżej 300 i ta druga układa się zdecydowanie lepiej).

Gisch
10 miesięcy temu
Reply to  Mr. Vintage

Jeśli to wyższa szkoła jazdy to chyba faktycznie zamiast kombinować z kołami barw itp. powinniśmy się uczyć od obecnych powiedzmy 50 latków, którzy zainteresowanie modą inne niż z konieczności (np. na jakieś wesele) uznają za dziwactwo, a już zestawy a’la „gansterskie” typu czarny garnitur z czarną koszulą to powinny być creme de la creme ;) Kontrasty zawsze były solą elegancji (pierwszy z brzegu przykład to biel i czerń niemal wszystkich zestawów wieczorowych), a zbliżone kolory mniej formalnych strojów, które z założenia nie miały się rzucać w oczy i raczej maskować niż eksponować noszącego. Garnitur i płaszcz z wpisu stoją moim… Czytaj więcej »

Benriach
11 miesięcy temu

Ta sesja utwierdza mnie w przekonaniu, że chyba już nigdy nie przekonam się do garnituru w prążek – no, może w wieku 60+ mi się to zmieni. Na chwilę obecną wydają mi się zbyt „dziaderskie” i mocno trącące stylistyką lat 90. (zwłaszcza w krojach regular). Doceniam jednak chęć wyróżnienia się z tłumu garniturów gładkich lub w kratę – prążek jest jednak rzadziej spotykany.

Czytelnik
11 miesięcy temu

Czy zgodzi sie pan, ze wspolnym mianownikiem power suit i samochodu typu coupe bedzie ich mala uniwersalnosc?

Mozna to tez tak interpretowac, ze oba te projekty sa dla ludzi, ktorzy maja juz w zanadrzu inny codzienny garnitur i inne codzienne auto?

Byc moze to dodaje tez nieco prestizu, bo mowi ze stac nas na cos extra lub interesuje nas cos niekoniecznie w glownym nurcie?

Taka tam dygresja?

Pozdrawiam

Jacek K.
11 miesięcy temu

Outfit jak należy,wyrazistość, klasa i szyk ,brak oklepanego wyglądu. Tu czuć swój styl oraz smak i pewnosc gościa ktory tak sie pokaze plus te czekoladowe buty ! No i oczywiście pelne dopelnienie :,to to cupe

Jacek
11 miesięcy temu

Czy orientuje się Pan czy Macaroni Tomato przez ostatnie lata zmienił rozmiarówkę koszul? Znalazłem interesującą ofertę koszuli OCBD MT z drugiej ręki; wg wszywki rozmiar to 39. Sprzedający podaje zaś wymiary nieodpowiadające rozmiarówce na stronie MT (szerokość pod pachami – 53 cm; talia – 46,5 cm; długość rękawa – 61 cm; długość całkowita bez kołnierza – 73 cm) – nie zgadza się długość rękawa i długość koszuli. Czy wskazuje to, że to koszula MTM lub jakiś defekt? Da się to jakoś inaczej wytłumaczyć? Koszula nie wg sprzedającego nie była przerabiana i miała zostać kupiona z wieszaka :) ?

Jacek
11 miesięcy temu
Reply to  Mr. Vintage

wg aktualnej tabeli długość koszuli to 78 a rękawa 65,5. Różnica na rękawie to zatem aż 4,5 cm, stąd moje wątpliwości :/

Piotr
14 dni temu
Reply to  Jacek

Przecież mogła być korygowana u krawca.

Paweł
11 miesięcy temu

O! Też masz siwawą bródkę:) No to piątka!

Jan
11 miesięcy temu

Wiem, że to nie do końca ten adres, ale.. wie ktoś gdzie/z jakiej firmy można kupić przyzwoity dres? Kiedyś autor pokazywał na sobie nieistniejącej firmy 'elegancki’ dres i szukam właśnie czegoś fajnego.

Paweł
11 miesięcy temu
Reply to  Jan

Mam parę gór armedangels, nie wiem czy wystarczająco szpanerskie, ale bardzo dobra jakość.

Michał
11 miesięcy temu

Może komuś zalega lub dostał jako nietrafiony prezent białą flanelową koszulę od poszetki w r 39? Chętnie odkupię. Kontakt: ajax28%wp.pl (zamiast % wstawić „małpę”).

Karol
10 miesięcy temu

A ja jak czytam te komentarze niektóre to już sam nie wiem czy mi się chce śmiać czy płakać ? Stylówa jest, że tak powiem ?w dechę?, ja sam ostatnimi czasy często gram garnitur/marynarka + sweter (niekoniecznie golf), i dla mnie to są jedne z fajniejszych zestawów, i ostatnio zdecydowanie wypierają koszulę. A samo połączenie kolorów garnituru, swetra i płaszcza są mega – piękne brązy i świetny granat. Dla mnie bardzo ?odchudzające?, co by nie powiedzieć, ciężki garnitur w prążek. A auto marzenie! Nowe Mercedesy to jest top jeżeli chodzi o piękne wykonanie, linię nadwozia i stylistykę wnętrza. Dzięki Michał… Czytaj więcej »

Rafał
10 miesięcy temu

Panie Michale czy marynarki od takiego garnituru jak pan prezentuje lub od szarego w prążek nadają się również do rozkompletowania?

MatZack
10 miesięcy temu
Reply to  Mr. Vintage

Marynarki niekoniecznie, ale za to spodnie w prążek dobrze wyglądają w zestawach z ciemnymi marynarkami.

MatZack
10 miesięcy temu
Reply to  MatZack

A komplet z szarymi prążkowanymi spodniami to bodaj jedyne zestawienie, w którym obroni się czarna marynarka.

Last edited 10 miesięcy temu by MatZack
antymon
10 miesięcy temu

Czy ktoś się orientuje, czy taki typ długiej „łaty” (?) na rękawie marynarki to rozwiązanie klasyczne, czy tylko udziwnienie projektanta?

1703152549.jpeg
MatZack
10 miesięcy temu
Reply to  antymon

Moim zdaniem udziwnienie. Prawdopodobnie jest to nawiązanie do tweedowych ubrań myśliwskich, gdzie łaty naszywano nawet na lewej piersi (gdzie przykłada się kolbę strzelby), żeby materiał się nie wycierał. Ale nie wiem czemu miałaby służyć łata na całym rękawie.

MatZack
10 miesięcy temu
Reply to  MatZack

Pomijając już fakt, że takie wzmacniające łaty powinny być z wytrzymalszego materiału niż reszta marynarki, a tu tego nie widać.

paero123
10 miesięcy temu
Reply to  MatZack

Praworęczny raczej przyłoży kolbę do prawej piersi.

MatZack
10 miesięcy temu
Reply to  paero123

Fakt, mój błąd. Ale jak teraz przeglądam internet, to muszę stwierdzić, że rozwiązanie z łatą jest na tyle rzadkie, że mimo wszystko trudno je nazwać klasycznym.

Marek
10 miesięcy temu

Moim „ideałem” power suit jest pasiasty garnitur z marynarką dwurzędową :)

Stylizacja powiedziałbym poprawna, ale auto super.

Inna sprawa: nie rozumiem „cumowania” na chodniku przy pustej ulicy….auto samo nie odpłynie a chodnik od nacisku się niszczy. Robią się wgłębienia/dziury gdzie potem zbiera się woda z deszczu/roztopionego śniegu i człowiek się tylko denerwuje musząc omijać takie przeszkody.

Lukasz
10 miesięcy temu

Wiem, że to artykuł sponsorowany przez Mercedesa, natomiast powiedzenie, że przechodnie „wielokrotnie” robili zdjęcia tego samochodu to gruba przesada. Zwykły Mercedes, jakich mnóstwo na drogach. Bardzo bym się zdziwił, gdyby choć jednorazowo ktoś próbował zrobić mu zdjęcie, nie mówiąc już o „wielokrotnie”. Nie wspominając o tym, że matowy lakier kojarzy się raczej z miłośnikiem tuningu niż z facetem z klasą.

Stylizacja ciekawa, natomiast moim zdaniem garnitur w prążek jest raczej mało uniwersalny. Dodatkowo, mnie akurat mocno kojarzy się z amerykańskimi gangsterami z lat dwudziestych. Ale doceniam próbę pokazania go w bardziej niekonwencjonalnej stylistyce.

Last edited 10 miesięcy temu by Lukasz
bois
10 miesięcy temu
Reply to  Mr. Vintage

Mr. Vintage, Pana Łukasza przy tym nie było, zatem to „manipulacja”.

Bozydar
10 miesięcy temu
Reply to  Mr. Vintage

Może oni robili zdjęcia, bo parkowałeś na zakazach:)… Serio.

Andrzej
10 miesięcy temu

Garnitur w prążek jak najbardziej, choć uniwersalny nie jest. Ale ten golf fatalnie dobrany. W ogóle brąz z granatem słabo, choć pewnie zaraz się dowiem że świetnie.
Jedna z najsłabszych stylizacji na tym blogu.

Piotr
10 miesięcy temu

Jakiej marki buty typu brouges polecacie? Powiedzmy do 1000 zł. Chodzi mi o model do mniej formalnych stylizacji (przede wszystkim z jeansami)

Roman
10 miesięcy temu
Reply to  Piotr

Skoro masz tysiaka na stole, to szarpnij się jeszcze na cztery stówy i dopłać do Yanko :-)

Last edited 10 miesięcy temu by Roman
Alex
8 miesięcy temu

Może i komentowana ale to auto jest po prostu straszne. Wygląda jak słoń i to umazany ropą naftową, w tym matowym lakierze, z ciężkim nadwoziem, które mają ratować ogromne koła i zaostrzone lampy. Gdzie się podział styli i finezja która pozwalała tej marce produkować tak ponadczasowe auta jak SLR (czy nawet CLS pierwszej generacji)? To nie dotyczy tylko MB, wszyscy producenci pozbyli się umiejętności projektowania ładnych, lekkich, uwodzących linii nadwozia, na rzecz ciężkich wielkich kloców. Rządzi efekciarstwo, jak te wszystkie pikowane skóry, które wyglądają jak odpustowy festyn, jeszcze 20 lat temu coś takiego co proponuje dziś np. BMW, zostało by… Czytaj więcej »