Jeszcze kilkadziesiąt lat temu wełniany płaszcz był podstawowym okryciem wierzchnim na sezon jesienno-zimowy. Nosili je zarówno młodzi mężczyźni, jak i ci dojrzali. Ważyły nawet kilka kilogramów, ponieważ szyto je z grubego sukna i często dodatkowo ocieplano watoliną, ale dzięki temu zapewniały odpowiednią ochronę nawet przed największymi mrozami. Jeszcze wtedy nie istniały pikowane kurtki puchowe z lekkich syntetycznych tkanin, które w dzisiejszych czasach są podstawowym elementem zimowego ubioru.
Począwszy od lat 70/80, klasyczne płaszcze wełniane traciły na znaczeniu w modzie codziennej. Zmieniała się moda, styl życia, oczekiwania wobec odzieży. Następował podział rynku na marki eleganckie i casualowe. Wygoda wygrywała z elegancją i płaszcze na wiele lat zniknęły z mody codziennej. Przegrały rywalizację z kurtkami, które były krótkie, lekkie, uniwersalne, można je było prać w pralce.
Od lat 90 coraz popularniejszy stawał się styl smart casualowy, który od dobrych kilkunastu lat zdominował modę męską. Zatarły się granice pomiędzy odzieżą elegancką i codzienną. Wiele elementów kojarzonych dotychczas z wymienionymi kategoriami nabrała zupełnie innych cech. Dzisiaj nikogo nie dziwi puchowa parka zakładana na garnitur, mucha do koszuli dżinsowej, marynarka szyta z dzianiny dresowej czy eleganckie skórzane półbuty noszone do dżinsów.
Podobnie stało się z męskimi płaszczami, które zostały „odświeżone”. Przede wszystkim zmienił się ich fason. Są krótsze i bardziej dopasowane do ciała niż te sprzed kilkudziesięciu lat. Zmieniła się także ich waga. Są lżejsze, bo stosowane są tkaniny o mniejszej gramaturze i najczęściej już bez warstwy ocieplenia. Materiały są przyjemniejsze w dotyku, z włoskowatą powierzchnią, a ich kolorystyka nie ogranicza się do stonowanej palety barw. Wszystkie te zmiany sprawiły, że płaszcze mają szanse na dobre powrócić do mody codziennej i widać to już od kilku lat w kolekcjach popularnych marek, a nie tylko tych garniturowych. Płaszcze przestały być kojarzone wyłącznie z okryciem wierzchnim zakładanym na garnitur i sięga po nie coraz więcej młodych mężczyzn, skutecznie łącząc je z odzieżą codzienną.
Tak właśnie powstał pomysł na dzisiejszy wpis w którym wraz z marką Bytom chciałbym w kilku przykładowych stylizacjach pokazać, że wełniane płaszcze mogą świetnie wyglądać nawet z dżinsami. Autorem zdjęć jest Wiktor Franko.
Płaszcz BD2-50-24A, marynarka BD2-02-10B (dostępna od 16 października)
Wybór Bytomia na partnera tego wpisu nie był przypadkowy, bowiem ich kolekcja jesienno-zimowa jest bardzo udana, szczególnie jeśli chodzi o płaszcze i kurtki. Sądzę, że każdy znajdzie coś pod swój gust, bowiem dostępnych jest już ponad 50 modeli okryć wierzchnich o bardzo różnym stylu – od klasycznych modeli płaszczy takich jak dyplomatki, aż po puchowe parki. Koniecznie zajrzyjcie do ich sklepu internetowego lub do sklepów stacjonarnych, bo do 30 września trwa promocja w ramach której przy zakupie płaszcza lub kurtki, drugi dowolny model można otrzymać w prezencie.
Ja do sesji zdjęciowej wybrałem pięć modeli płaszczy, które w mojej ocenie są najciekawsze w tegorocznej kolekcji Bytomia.
DYPLOMATKA
Wybrałem model, który w ubiegłorocznej kolekcji był hitem i bardzo szybko się sprzedał. Camelowa dyplomatka to klasyka mody męskiej, choć model ten kojarzy się przede wszystkim z kolorem czarnym, granatowym i szarym. Te kolory są oczywiście bardziej formalne i doskonale sprawdzają się głównie w zestawach garniturowych, ale beż skutecznie obniża formalność dyplomatki i sprawia, że z powodzeniem można ją nosić z zestawami casualowymi. Oczywiście bluzy z kapturem nie wchodzą w grę, ale już klasyczne dżinsy jak najbardziej. Ja właśnie taki zestaw wybrałem do sesji – dżinsy, pomarańczowy sweter, a pod nim biała koszula z bawełny oxford.
Płaszcz BD2-50-18A, sweter BD2-06-11C
Dyplomatka w kolorze wełny wielbłąda to bardzo ciekawe połączenie dwóch dość skrajnych cech. Z jednej strony mamy fason jednego z najbardziej klasycznych i eleganckich płaszczy męskich, a z drugiej strony kolor beżowy, który jednak jest uważany za nieformalny. Choć sam w sobie jest dość stonowany, to będzie się pozytywnie wyróżniał na tle czarno-szarych płaszczy spotykanych na ulicach.
Model z kolekcji Bytomia uszyty jest z solidnej wełny z dodatkiem poliamidu (20%). W mailach często pytacie czy taki dodatek oznacza, że tkanina jest gorszej jakości? Na pewno jest to tkanina tańsza niż 100% wełna czy 100% kaszmir, ale nie oznacza, że będzie gorsza. Wszystko zależy od przeznaczenia takiego płaszcza. Poliamid wzmacnia konstrukcję tkaniny, podnosi jej odporność na rozciąganie, pilingowanie i uszkodzenia mechaniczne, a częściowo także na deszcz i śnieg, więc sprawdzi się jako okrycie wierzchnie, które będzie noszone często (kilka razy w tygodniu) i w różnych warunkach pogodowych. Bytom korzysta z wełny płaszczowej, którą wykorzystuje wiele topowych włoskich marek. Gramatura tkanin to 650 g/metr kwadratowy, co oznacza, że w naszym klimacie raczej nie wymagają dodatkowego ocieplenia w postaci watoliny.
DWURZĘDOWY RAGLAN
Jedyny model w kolekcji Bytomia z rękawami raglanowymi. Płaszcze takie są zazwyczaj luźne i ten model również taki jest, więc polecam go osobom, które szukających fasonów obszerniejszych. Bardzo ciekawy kolor i dopracowane detale (guziki imitujące przecieraną miedź).
W stylizacji widocznej na samej górze do płaszcza założyłem granatowe dżinsy, marynarkę w szaro-granatową kratę, koszulę z bawełny oxford, wełniany krawat dzianinowy i skórzane trzewiki. Z kolei w zestawie widocznym poniżej jest bardzo ładna marynarka wełniana w kolorową kratkę, koszula z cienkiego dżinsu i również wełniany knit.
Ten model płaszcza będzie pasował również do garniturów.
Płaszcz BD2-50-24A, marynarka BD2-02-14B
KRÓTKI PŁASZCZ Z ASYMETRYCZNYM SUWAKIEM
To bardzo ciekawy przykład unowocześnienia płaszcza i nadania mu cech casualowych. Generalnie nie lubię takich kombinacji, ale tu się to udało. Model ten nie odwołuje się do żadnego klasycznego fasonu płaszcza, lecz do… ramoneski. Asymetryczny suwak jest tutaj elementem, który wełnianemu płaszczowi nadaje nowoczesnego charakteru. Model ten polecam do zestawów casualowych, do garnituru nie będzie pasował.
POLO I TRENCZ
Model nawiązujący do pierwowzoru płaszczy polo i wojskowego trencza. Piękny burgundowy kolor sprawia, że mimo klasycznej i prostej formy, płaszcz ma „to coś”. Bez wątpienia będzie się wyróżniał na ulicy. Ja połączyłem go z szarymi spodniami w kratę, granatowym kardiganem i koszulą w kratę vichy. Z powodzeniem można go nosić również na garnitur.
Pierwowzór płaszcza polo przypominał wełniany szlafrok i służył do okrywania ciała graczom polo pomiędzy partiami meczu. Przypomnę, że dyscyplinie tej zawdzięczamy jeszcze koszulę z kołnierzykiem na guziki. Z kolei z wojskowego trencza zaczerpnięto pasek ze sprzączką i zapięcia na rękawach nad nadgarstkiem.
Dużą zaletą płaszczy, a szczególnie tych przewiązywanych w pasie jest to, że bardzo ładnie modelują męską sylwetkę – podkreślają ramiona i wyszczuplają talię. Mitem jest to, że takie okrycia wierzchnie powinny nosić wyłącznie osoby szczupłe. Nic bardziej mylnego, jeśli rozmiar będzie odpowiednio dobrany, to nawet sylwetka z brzuszkiem będzie wyglądać lepiej.
Płaszcz BD2-50-17A, koszula BD2-44-34A, krawat BD2-11-20C
DŁUGI PŁASZCZ Z ASYMETRYCZNYM SUWAKIEM
W zasadzie model identyczny jak ten kobaltowy pokazany wyżej, ale ten jest jeszcze dłuższy. Połączyłem go z golfem i spodniami w wielokolorową pepitkę.
Płaszcz BD2-50-20A, spodnie BD2-03-13A
Na koniec przypominam, że promocja Bytom na płaszcze, kurtki i bezrękawniki trwa do 30 września. Można z niej skorzystać w sklepach stacjonarnych i w sklepie internetowym. Jeśli wybierzecie dwa dowolne produkty z tych grup asortymentowych, to ten tańszy otrzymacie w prezencie. Oczywiście można się dogadać z kolegą, rodziną, tatą, synem…
Michał, zdjęcia bardzo ciekawe, ale poza ostatnim wszystkie płaszcze są rozpięte – co w znaczący sposób rozmija się z charakterem tego wierzchniego okrycia.
To tylko do sesji rzecz jasna.
Odnoszę wrażenie, że w niektórych płaszczach to także próba „ukrycia” zbyt obszernych fasonów/
Obszerny jest tylko ten z rękawami reglanowymi. Reszta leży bardzo ładnie, szczególnie ten burgundowy – to mój faworyt.
A jak z długością rękawów. Bo mam 190cm i jestem szczupły. 48 da radę? Aż muszę się przejść i poprzymierzać.
Na mnie rękawy były a długie, musiałbym je skracać. Najlepiej zmierzyć.
Ten burgundowy płaszcz to nie jest śliwkowy? ;p burgund jest trochę bardziej różowo-purpurowy raczej ;)
Śliwkowy na pewno nie. Rzeczywisty kolor dobrze oddają zdjęcia na stronie Bytomia.
A faktycznie :) Na ich stronie jest nieco inny i jest już burgundowy :)
Mam takie samo zdanie, sesja wg mnie nie najlepsza.
Nie pokazuje ona w ogóle jak płaszcz leży na Panu. Ukrywa najważniejszą cześć ubioru czyli jego przód.
To akurat jest sesja wizerunkowa w których pokazuje się 1-2 ujęcia jednej stylizacji. One nie mają za zadanie pokazywać wszystkich detali, lecz pokazać ładny produkt i wokół niego jakąś historię. Myślę, że to się udało.
Michał Świetny artykuł, na moja uwagę zasługuje zestaw POLO i TRENCZ a gdzie można dostać pikowaną szarą kurtkę z wełny …
pozdrawiam
Bytom będzie miał ciekawy model z szarej flaneli. Model podobny do tego, lecz bez futra przy kapturze:
http://bytom.com.pl/kurtki-i-plaszcze,kurtka-alaska-1-179-k-2648-13277-p
Był nawet na stronie, ale teraz go nie widzę. Pewnie pojawi się w październiku.
No właśnie też mi się zdawało ze był taki w szarym kolorze i zniknął …..
Znakomita sesja. Chyba najlepsza w historii bloga, a płaszcze Bytomia już mnie zaciekawiły dwa tygodnie temu, ale nie skusiłem się. Przy obecnej promocji na pewno skorzystam. Czy w ramach tej akcji trzeba wziąć dwa płaszcze lub dwie kurtki, czy można mieszać?
Ten camelowy jest ekstra.
Dzięki za miłe słowa. Sesja mnie również bardzo się podoba.
Można dowolnie łączyć płaszcze, kurtki i bezrękawniki. Gratis otrzymujesz oczywiście ten tańszy produkt.
Podzielam zdanie co do jakości zdjęć — technicznie w pytę, koncepcyjnie w pytę, wyjąwszy może zdjęcie nr 3, które zasługuje na podpis „co ja tu właściwie robię?” albo podobny :)
No i nie da się ukryć, że Bytom zalicza znaczny skok wizerunkowy; jeśli faktycznie wszystkie produkty są tak dobre na jakie wyglądają — kluje się nam lokalny mistrz :)
> Można dowolnie łączyć płaszcze, kurtki i bezrękawniki. Gratis otrzymujesz oczywiście ten tańszy produkt.
W kwestii formalnej (bo się wczoraj skusiłem, w e-sklepie): nie gratis lecz za 1 złotówkę.
Brawo Olgierd! Świetna robota, dzięki za wyłapanie tego istotnego faktu!
Pozdrawiam serdecznie i gratuluję spotrzegawczości.
Panie Michale, swietna sesja. Mysle, ze nie tylko mnie zaciekawilo obuwie wykorzystane w sesji. Będę niezmiernie wdzięczny za informacje w jakich butach można Pana podziwiać w poszczególnych stylizacjach, pozdrawiam
Dyplomatka, SHOEPASSION: http://www.shoepassion.pl/trzewiki-meskie/no-627.html
Dwurzędowy reglan, Yanko: http://patine.pl/yanko-style-525-trzewiki-bordowe.html
Kobaltowy płaszcz, Yanko, ten model ale w koniakowym kolorze: http://patine.pl/yanko-style-653-trzewiki-bordowe.html
Burgundowy płaszcz, Crownhill: http://www.crownhillshoes.com/producto/zapatos-hombre-oxford-full-brogue-burdeos-clasico/
Wydaj mi się, że trzewiki z SP leżą najładniej na nodze. Yanko, zwłaszcza style 525 wydają się luźniejsze na stopie, tak jakby był nadmiar skóry w miejscach zgięć. Czy to prawda?
Ps. Zelował Pan te trzewiki?
Nie zelowałem jeszcze tych trzewików.
Model SHOEPASSION faktycznie jest wizualne „najlżejszy”, ładnie dopasowany do stopy. Yanko mają trochę masywniejszy kształt kopyta i grubszą podeszwę.
Dzień dobry, po pierwsze pragnę powiedzieć, że wpis jak zawsze na poziomie, a zdjęcia naprawdę rewelacyjne.
Poza tym, gdzie można dostać takie ciekawe, szare spodnie w kratę ?
Świetna sesja !
Mógłby mi Pan jeszcze powiedzieć, który płaszcz (z tych na guziczki) według Pana jest najbardziej casualowy?
W mojej ocenie ten kobaltowy.
W piątek nabyłem właśnie taki i jakie moje rozczarowanie nastąpiło po pierwszym dniu użytkowania…patki od kieszeni lewej i prawej się odpruły …a dłonie wsunąłem w nie może ze trzy razy.
Według mnie jakość wykończenia w tych miejscach jest do bani. Jutro reklamacja.
Ten zestaw ze spodniami w kratkę jest o niebo lepszy od tego sprzed paru miesięcy. Nie jest łatwo je z dobrze z czyms połączyć, ale tutaj się chyba udało, wygląda to ciekawie, cały komplet bardzo odważny. Kiedyś można by też spróbować z białą lub błękitną koszulą tak sobie myślę. Pozdrowienia!
Czy jest jakaś zasada mówiąca o idealnej długości płaszcza? Posiadam dwa płaszcze, obydwa sięgają mi do kolan. Czy to źle?
Nie, to prawidłowa długość. Obecnie szyje się krótsze płaszcze, ale to nie znaczy, że te do kolan są złe.
Na polskiej wiki przy prochowcu (i angielskiej przy trenczu) są zdjęcia na których płaszcz jest nawet sporo poniżej kolan. Inna sprawa, czy komuś się tak podoba – ja wolałem skrócić, a i tak nie jestem przekonany do płaszcza.
Swoją drogą szkoda, że używa pan właśnie tego trencza zamiast prochowca.
Podpisuję się pod słowami Panów wyżej. Świetna sesja, jak dotąd najlepsza na blogu. Chętnie poznałbym pochodzenie granatowego kardigana z szalowymi kołnierzami. :)
To marka Armata Di Mare, kupiony w TK Maxx.
Czapki z glow przed fotografem!
Ja juz mam swoja granatowa Budrysowke Gloveralla wiec na te zime juz nie bedzie zakupow ale Bytom kusi ta kolekcja, fakt.
Piekne trzewiki Yanko, choruje na takie.
Michale , niezła sesja gratulacje. Wiem , że to może jest już nudne ale… 1/ masz 2 marynarki z nowej kolekcji – przerabiałeś je ? Chodzi oczywiście o taliowanie. 2/ płaszcze – szkoda że brak fotek z zapietymi , wtedy łatwiej ocenić taliowanie. Jak w ogóle oceniasz dopasowanie , poza reglanem z założenia dość obszernym. I jaki to rozmiar poszcz. płaszczy ? ( chcę w ciemno zamówić 2 szt bo na sklepie do 30 pewnie ich nie znajdę ) 3/ w tym ostatnim płaszczu wydaje mi się , że dół jest niedopracowany , zamek „faluje” i on chyba zakłóca poprawne… Czytaj więcej »
1. Marynarki były tylko wypożyczone do sesji, więc ich nie przerabiałem. Były to rozmiary 182/100 w wersji dopasowanej. W sklepie internetowym widzę, że oba modele na chwilę obecną są dostępne w sylwetce standardowej.
2. Najbardziej dopasowany jest ten burgundowy, później te modele z asymetrycznymi suwakami, płaszcz camelowy i na końcu reglan.
Wszystkie były w rozmiarze 48.
3. Też to zauważyłem, ale dopiero na zdjęciach.
Witam! Jako osobę młodszą od przeciętnego adresata tego bloga zaciekawiła mnie propozycja 'Krótki płaszcz z asymetrycznym suwakiem’. Nową kolekcję BYTOM widziałem wcześniej jednak nie wiedziałem jak wygląda w/w płaszcz 'w akcji’. Stąd też kilka moich pytań: a) czy ten płaszcz jest ciepły? Mam na myśli czy zastąpi zwykła kurtkę zimową w temperaturze ~-10*C? b) czy pasuje on dla ucznia liceum? Mam na myśli kwestię taką, że większość kurtek/płaszczy BYTOM raczej dla osób młodych się nie nadaje, jednak ten wydaje się być względnie bardziej casualowy od niektórych, np od pozostałych przedstawionych w tym wpisie. Dodam, że zazwyczaj chodzę w koszulach, zbliżonych… Czytaj więcej »
a) Są to dość grube tkaniny (gramatura 650), więc jeśli będziesz nosił grubszy sweter czy marynarkę, to moim zdaniem wystarczy na takie temperatury.
b) Tak, te modele polecałbym właśnie młodszym klientom.
c) Płaszcz + plecak, to zazwyczaj kiepski zestaw.
d) Akurat ten model mi się nie podoba, ale w zestawie z plecakiem wyglądałby ok.
To jeszcze jedno pytanko – jak z nieprzemakalnością lub jej brakiem w tych płaszczach/kurtkach? Trzeba mieć parasol przy sobie czy kilka minut ulewy im niestraszne?
Na małym deszczu nie powinny przemoknąć, ale na ulewę to polecam parasol.
Bardzo dziękuję!
Świetne zdjęcia. Zapragnąłem płaszcza. Same wydatki przez Ciebie Michał.
chce takie spodnie, ale nie wiem gdzie je kupić, najlepiej zeby nie były tak drogie jak te Twoje :(
Jutro walę do Bytomia, płacę za 1 dostaje dwie. Szok…
Dzisiaj szukałem garnituru i w Bytom niestety nie znalazłem nic ciekawego. Spodziewałem się więcej po tekstach tutaj ;) Za to kupiłem świetny w sklepie na P*** aby nie robić reklamy :P
Mam identyczny płaszcz jak ten podpisany „Polo i Trencz”, tylko czarny (80% wełna, 20% poliamid)- z poprzedniej kolekcji Bytomia :) Jest to najlepszy chyba płaszcz jaki nosiłem; ciepły, wygodny – no i świetnie leżący.
Panie Michale – gdzie można kupić spodnie typowo garniturowe (same spodnie; klasyczny fason z kantem)? Głównie chodzi mi tu o klasyczne szare, ale również pokusiłbym się o jakieś odważniejsze (szare w kratkę itp). Niestety w Bytomiu ostatnio widziałem tylko szare spodnie z dodatkami (nie 100% wełna).
Sądzę, że największy wybór będzie w sklepach typu Peek&Cloppenburg.
No dobra, nie było jeszcze pytania o dżinsy, więc ja zapytam. Co to za modele?
Te jaśniejsze to Massimo Dutti, a te ciemniejsze z podwiniętymi nogawkami Edwin.
czy może Pan napisać jakie płaszcze pasują do mężczyzny wysokiego a szczuplego
Każdy model.
Najlepsza sesja !!! Super płaszcze. Wchodzę w kobalt, zaczynam lubić BYTOM o dziwo. Przez Ciebie mam nawet kartę stalego klienta ;) Jeżeli chodzi o buty, to YANKO zdecydowanie góruje. Pozostałe, mimo że nie są tanie, przy tych Yanko wypadają blado.
Panie Michale- świetna sesja, aż rzucę okiem na ofertę Bytomia (do którego się odrobinę zraziłem przez słabą obsługę).
Czy mogę zapytać również o buty użyte w sesji? Przyznam się, że szukałem dla siebie pary we właśnie takim stylu.
W komentarzach wyżej podawałem wszystkie modele butów.
Czy płaszcz „polo i trencz” będzie pasował do granatowych oraz szarych garniturów w połączeniu z czarnymi butami czy jedynie brąz wchodzi w grę?
Będzie pasował.
Witam
Mógłbyś coś napisać na temat ostatniej pary butów- crownhill. Jak ci się w nich chodzi? Jakość porównywalna np z meerminami?
To nowe buty, więc chodziłem w nich tylko po domu :)
Wypowiem się za kilka tygodni.
A skąd ta marka ?
Gdzie mogę dostać taki granatowy sweter z tym kołnierzem?
Massimo Dutti ma kilka modeli.
a mozesz prosze podac linka do do dzinsow? te na drugim zdjeciu wygladaja super!
To stara kolekcja, więc już niedostępna.
Jak dla mnie są to najlepsze zdjęcia, które do tej pory pojawiły się na blogu! Stylizacje genialne, nie mogę wyjść z podziwu! Gratuluję świetnej roboty Tobie i fotografowi! Musze iść na żywo obejrzeć kobaltowy płaszcz, przydałby się taki mężowi :) Pozdrawiam!
Chyba chodziło Ci o rękaw rAglanowy, nie rEglanowy.. Lord Raglan jest zasmucony ;). Fajnie widzieć ten fason w ubraniu wierzchnim, a nie tylko w sportowych long-sleevach.
Mam płaszcz po dziadku – jest to właśnie wielokilowy ;) płaszcz z pięknego granatowego sukna o jakim piszesz na początku. Pochodzi, chyba, z lat ’60 XX wieku i taki też ma krój, Na ile, bez krawieckiej ingerencji, można go uwspółcześnić? Zmieniłem w nim, póki co, guziki z prostych okrągłych czarnych guzików z plastiku na metalowe guziki na nóżce w stylu marynarskim.
Dzięki, poprawione literówki.
Poprawne są obie formy: raglan i reglan. Lord może się w grobie przewracać, ale słowniki języka polskiego wskazują, że możemy sobie też reglan nosić, byle konsekwentnie :) Myślę, że to spolszczenie pochodzenia fonetycznego.
> Chyba chodziło Ci o rękaw rAglanowy, nie rEglanowy.. Lord Raglan jest zasmucony ;).
Biorąc pod uwagę całokształt oceny postępowania Lorda Raglana ma powodów do zasmucenia znacznie więcej. Zresztą wystarczy spytać Lorda Cardigana ;-)
:D Tekstylni lordowie :D
> :D Tekstylni lordowie :D
Tia… a szew… znaczy się szyk, rwał się jak chciał. Stąd do dziś ikoniczne pojęcie szarży lekkiego krawiectwa pod Bałakławą ;-)
:D
Co to za bełkot ?
Panie Tomku, Pan sobie doczyta i będzie Pan rozumiał (czytanie w ogóle często pomaga na zadziwienie złożonością świata i bliźnich). Wujek Gugl służy pomocą, jeśli na półce brak odpowiedniej literatury.
> Co to za bełkot ? A ja jestem małej wiary, więc łopatologicznie wyłożę to Panu Tomkowi (może się kiedyś przyda, chociaż wątpię): podczas wojny krymskiej w połowie 19 wieku dość ważnymi dowódcami wojsk brytyjskich byli właśnie p.p. Cardigan i Raglan. Ten drugi okazał się być niezwykle nieudolnym dowódcą i w czasie bitwy pod Bałakławą wsławił się m.in. rozkazem ataku kawalerii pod ostrzałem ciężkiej artylerii Rosjan (do historii brytyjskiego oręża przeszło to jako tzw. szarża lekkiej brygady). Dowódcą tej brygady był Lord Cardigan właśnie (Raglan był wyższy szarżą — tutaj używam słowa „szarża” w nieco innym znaczeniu, niż wcześniej, ale może się Pan domyśli). Cardigan… Czytaj więcej »
Ja bym jednak lorda Raglana nie stawiała w takim jednoznacznie złym świetle (także z uwagi na jego zasługi dla mody ;-). W końcu nieporozumienia zdarzają się wszystkim, a w zgiełku pola bitwy tym bardziej. Ktoś tam kogoś źle zrozumiał, a może posłaniec miał kiepską pamięć… Wyszło jak wyszło, historia nie oceniła lorda najlepiej, a przecież miał zapewne wcześniej przyzwoite militarne zasługi. My zaś zawdzięczamy mu nie byle co, bo raglanowy rękaw – mój ulubiony krój zresztą. Będę więc lorda bronić. Może jakąś rehabilitującą go biografię napiszę?
Monika Stankiewicz i Olgierd, Przekonani, że nie rozumiem o co chodzi, sami nie zrozumieliście, o co chodzi mnie. Nie pytam o fakty historyczne, lecz o sens wypowiedzi, w wymiarze czysto językowym, którego próżno tu szukać. Cyt.: „Tia? a szew? znaczy się szyk, rwał się jak chciał. Stąd do dziś ikoniczne pojęcie szarży lekkiego krawiectwa pod Bałakławą ;-)” Pierwsze zdanie to cytat, parafraza czy twórczość własna ? Szyk formacji wojska się rwał jak szew ? To miała być taka zabawna gra słów ? Drugie zdanie za to z pewnością własne. Ikoniczne pojęcie … ? W jakich kręgach ? Pojęcie nie może… Czytaj więcej »
A dwuznaczność szarży – drugie znaczenie zupełnie anachroniczne – tylko jeszcze pogłębia nonsens całości.
> A dwuznaczność szarży ? drugie znaczenie zupełnie anachroniczne ? tylko jeszcze pogłębia nonsens całości.
…a jeśli uważa Pan, że anachroniczność pewnych zwrotów sprawia, iż nie nadają się one do używania w wypowiedziach, to jednak nie myliłem się już w pierwszym odruchu… Jest jeszcze inny anachroniczny zwrot, „mores” (jak w zwrocie „znaj mores!”), polecam uwadze.
Szanowny Panie Tomaszu, Przykro mi, ale nie ma Pan racji, czego dowodzi użyte najpierw pojęcie „bełkotu”, a później ten wywód. Po pierwsze te (i tamte) wypowiedzi stanowią grę słów: odnieśliśmy się do sporu o pisownię nazwiska Raglan (vel Reglan) oraz obracanie się w grobie jegoż. Parafrazą jest oczywiście odniesienie do szarży lekkiej brygady, która ma ikoniczny wymiar dla historii oręża brytyjskiego (jest jego ikoną, tj. ikoną czegoś bezsensownego — coś jak nasza Somosierra). Jest również pojęciem oderwanym od bezpośredniego zdarzenia historycznego, acz nawiązuje doń (podobnie jak nasza Somosierra). W tym sensie oczywiście pojęcie może być ikoniczne i Pańskie twierdzenie, iż „pojęcie nie… Czytaj więcej »
Olgierd, Akademicka dyskusja. Nie wiem, jaki jest związek wyrażenia „bełkot” z rzekomym brakiem racji u mnie – co, jak i z czego wynika ? Mój wywód to nie żadna presumpcja, asumpcja ani nawet wnioskowanie logiczne, bo to w tej kwestii niepotrzebne. Mylisz pojęcie, jako twór myślowy, z przedmiotem pojęcia. Pojęcie to rozumienie czy odbieranie tego, co pojmowane – to po prostu myśli. Pojęcie z istoty jest abstrakcyjne. I to jest aksjomat. Natomiast przedmiot pojęcia to to, o czym się myśli. Przedmiot pojęcia może być konkretny albo abstrakcyjny. Pojęcie nie może być ikoniczne. Ikoniczny może być tylko przedmiot pojęcia. Jedno z… Czytaj więcej »
W ogóle, nadużywa się wyrażeń „kultowy”, „legendarny” i właśnie „ikona”. I to też nie żadna presumpcja, asumpcja ani wnioskowanie logiczne. ;-)
> Mam uczulenie na pretensjonalność ? pretensjonalnych ludzi, pretensjonalny język, pretensjonalne zachowania. I na sztuczność. I jeszcze na taką ?inteligenckość? na pokaz. Irytuje mnie. Ty taki jesteś. Pretensjonalny, sztuczny, inteligent na pokaz. Spójrz, jak piszesz. Dziękuję za nieodpłatną analizę mojej osobowości oraz stylu literackiego; postaram się wziąć ją sobie do serca ;-) Abstrahując od tego czy w internetach pisze się „Pan” czy „Ty”, chciałbym jednak pisać tak, jak lubię, nawet jeśli używanie jakiegoś wyrazu jest niestosowne ze względu na jego archaiczność lub możliwość odnalezienia go w słowniku wyrazów obcych. Ta sama netykieta nakazuje nie przypieprzać się do stylu pisania. Jak widzę jesteś Pan inteligentnym człowiekiem,… Czytaj więcej »
Panie Olgierdzie, dziękuję, że stanął Pan w obronie damy :D Panie Tomku, niestety – odezwał się Pan jak nieobyty gimnazjalista i dlatego został Pan potraktowany nieco pedagogicznie. Nic teraz nie da wykazywanie się jako intelektualista, skoro grzeczności zabrakło. Niedostatki ogłady wybacza się tylko geniuszom (a i to zwykle po śmierci), a Pana z tej strony jeszcze nie znamy. Tak jak ubiór w świecie realnym jest nasza pierwszą wizytówką, tak w sieci są nią nasze wypowiedzi. Czyli: jak cię czytają, tak piszą. Człowiek źle ubrany robi złe wrażenie. Tak samo jak internauta, który pisze niegrzecznie brzmiące komentarze. Ale urazy nie chowam… Czytaj więcej »
> Panie Olgierdzie, dziękuję, że stanął Pan w obronie damy :D
Pani Moniko, nie chciałbym być źle zrozumiany, ale mam po temu pewnego rodzaju predylekcję ;-)
Olgierd:
W konkluzji masz rację. Ale pozostaję przy swoim. ;-)
Monika:
W ogóle nie uważam się za intelektualistę. I chodzę źle ubrany. ;-)
@Tomek:
> W ogóle nie uważam się za intelektualistę. I chodzę źle ubrany.
Skoro chodzisz Pan źle ubrany to JESTEŚ Pan intelektualistą.
Bodajże Sartre był niesamowitym brudasem (już nie pamiętam kto tak pisał, bodajże Gombrowicz? ;-)
PS no to zgoda, zgoda, a Bóg wówczas łapę poda ;-)
Olgierd:
Chodzę źle ubrany. Sartre był brudasem. Sartre był intelektualistą. Jestem intelektualistą.
Dobry sylogizm nie jest zły. ;-)
Z bliższej historii, to Zygmunt Kałużyński na pewno był brudasem. Sam do tego się przyznawał. Jako nie-intelektualista jego czytałem, bo Sartre’a to nie. ;-)
Faktycznie burgundowy wygląda ciekawie, ale camelowy płaszcz to moj must have :) ostatnio wyszarpałem camelowa budrysówkę w SH, ale dyplomatka musi się pojawić. Fantastyczny model ma Suit Supply
Witam,
Jestem uczniem liceum i wiadomo, że muszę nosić w czymś książki. Jest tylko problem – nie lubię nosić torb, są dla mnie nie wygodne. Tu rodzi się moje pytanie. Czy znajdę jakąś hybrydę plecaka, która mógłbym połączyć z zieloną parką, szarą bosmanką, granatowym trenczem i w razie awaryjnego wypadku czarną dyplomatką? Czy plecak do dyplomatki to rzecz niedopuszczalna? Czy muszę kupić np dwa plecaki – dajmy na to brązowy i czarny? Dziękuję z góry za odpowiedź.
Do dyplomatki plecak raczej „nie przejdzie”, ale jeśli szukasz czegoś eleganckiego (choć plecak nigdy nie będzie elegancki), to coś w tym stylu będzie najlepsze:
http://www.mismo.dk/collections/m-s-canvas/products/backpack-dark-blue-dark-brown
http://www.mismo.dk/collections/m-s-canvas/products/m-s-backpack-midnight-blue-cuoio
Ceny Mismo powalają, ale coś podobnego można znaleźć dużo taniej na portalach z rękodziełem (Etsy itp.)
Jeszcze pytanie a propo użytkowania trencza , w szczególności co robić z paskiem.
Gdy trencz jest rozpięty to pasek :
zwisa luźno po bokach czy może wiążemy go jakoś z tyłu lub usuwamy lub coś innego ?
Gdy trencz nosimy zapięty to czy wtedy konieczne jest wiązanie paska z przodu ?
Gdy jest rozpięty, to najlepiej jeśli zwisa tak jak na zdjęciach z tego wpisu.
Gdy jest zapięty, to najlepiej jeśli pasek będzie zawiązany.
Promocja atrakcyjna, ale takie akcje deprecjonują postrzeganie marki.
Podobnie jak Wólczanka/Vistula – promocją są już tam na stałe. Nie pamiętam kiedy ostatni raz kupiłem coś w Vistuli w cenie regularniej. Niestety takie akcje budzą obawy co do jakości i rzeczywistej wartości produktów.
Pozwolę się nie zgodzić. Brytyjskie marki mają jeszcze mocniejsze promocje krótkookresowe, a nie odbieram tego jako ujmę dla oferowanych przez nie produktów. Widząc politykę Bytomia w dwóch minionych sezonach – ta propomocja będzie pewnie jedyną tak mocną do końca roku.
Myślę, że nie będzie to jedyna akcja Bytomia do końca roku;-) Jak Mateusz zauważył, jest to działanie deprecjonujące markę/marki. Sezon jeszcze się dobrze nie zaczął a już są super promocje, to oznacza, że albo firmom brakuje pieniędzy na bieżącą działalność albo kolekcja nie została dobrze przyjęta przez większe grono klientów. Wynika to albo ze słabych modeli albo nie adekwatnych cen do jakości produktów…. Więc najprostszą rzeczą, którą firmy mogą zrobić jest użyć CCC (cena czyni cuda;-) ) Ewentualnie Vistula vel Bytom od razu biorą pod uwagę obniżki cen więc z góry zawyżają ceny swoich produktów, co ewidentnie nie jest uczciwe… Czytaj więcej »
Niestety Polacy uwielbiają promocje i takie działania są na porządku dziennym w każdej branży, nie tylko tej odzieżowej.
Skoro tak wiele firm to robi, to znaczy, że to działa. Ja już kilka razy na blogu krytykowałem te „niekończące się promocje” i moim zdaniem w dłuższej perspektywie, szkodzą one samej marce. Mam nadzieję, że kiedyś się z tego wycofają.
uwaga: pole wpisywania tekstu jest na samym końcu strony, więc nie jestem pewien czy odpisuję na ten komentarz, na który chciałem. koniec uwag. Osobiście, to ja się cieszę, że Bytom robi takie promocje buy one get one free, bo w życiu nie wyskoczyłbym z 1200 zł na 1 płaszcz, czy z 1000 na 1 kurtkę, bo zwyczajnie mnie nie stać. Dla kogoś może to być deprecjonowanie marki, ale dla potencjalnego klienta idealna sprawa. A czy im się to opłaca.. widać tak skoro takie promocje wciąż powracają. Z drugiej strony, skoro takie coś się opłaca, to może bardziej opłacałoby się obniżyć… Czytaj więcej »
A po co podnosić ręce powyżej linii barków?
Panie Michale,
Czy przyglądał się Pan kurtkom Husky?
http://bytom.com.pl/kurtki-i-plaszcze,kurtka-columbia-1-179-k-2649-13281-p
Ten model jest ładny, tylko że jest bardzo krótki. Mnie to akurat nie odpowiada.
To jest właśnie problem. Nigdzie nie mogę znaleźć kurtki husky aby zakrywała marynarkę :(
Michale,
planuję zakup przez Internet:
http://bytom.com.pl/kurtki-i-plaszcze,kurtka-malaspina-179-k-2680-13423-p
http://bytom.com.pl/kurtki-i-plaszcze,kurtka-huron-2-179-k-2660-13330-p
Orientujesz się może czy na 188cm/85kg będzie lepiej pasować L czy XL?
Raczej rozmiar L.
Ja przy 82 kg i 183 cm wzrostu jestem szczęśliwym posiadaczem kurtki z pierwszego linku (granatowa) i na mnie dobra jest M. Mierzyłem L ale jest troszkę za obszerna.
Wszystko super, tylko jaki wybór mają osoby o niskim wzroście? Mam 168 cm i od jakiegoś czasu szukam idealnego płaszcza. Bytom kompletnie ignoruje takie osoby (również w przypadku rozmiarówki koszul), jak i większość rodzimych marek. Sieciówki (Zara, H&M) mają ładne modele, tylko w przeważającej większości są one wykonane z materiałów o kiepskiej jakości (akryl, poliester). Może ktoś zna odpowiedź na pytanie, gdzie szukać?
No i niestety dodatkowo najmniejszy rozmiar to 48…
Jeśli to tylko kwestia za długich rękawów, to ich skrócenie jest bardzo prostą przeróbką.
Jeśli chcesz koniecznie płaszcz, który nie będzie wymagał przeróbek, to zerknij na stronę Suit Supply.
Mnie też wpadły w oko te burgundowe płaszcze – kolorem trochę przypominają słynną dyplomatkę Jamesa Bonda ze „Skyfall”:
http://www.szarmant.pl/recenzja-filmy-skyfall-james-bond/plaszcz-dyplomatka
Te bordowe trzewiki muszę mieć. Cały ten zestaw akurat bardzo dobrą robotę robi.
Niestety kolorystyka tych bordowych/burgundowych płaszczy jest zdecydowanie lepsza na zdjęciach niż w rzeczywistości. :(
Potwierdzam. Bordowe / burgundowe płaszcze Bytomia w tym sezonie przypominają w podobnych kolorach garnitury Waldemara Pawlaka, w których on chodził w latach 90.
Jeśli mówimy o ocenie wizualnej przy świetle sklepowym, to faktycznie większość kolorów wygląda lepiej na zdjęciu. Zupełnie inaczej jest przy świetle dziennym.
Już kilka razy to pisałem, że światło w salonach Bytom jest kiepskie, a przy nim kolory wydają się blade, wypłowiałe. Szczególnie dotyczy to takich intensywniejszych odcieni jak fiolet, bordo, kobalt, granat.
Jeżeli ten bugrundowy płaszcz jest połączeniem polo i trencza, to czego mu „brakuje” żeby być tylko trenczem? :)
Trencz jest płaszczem wojskowym, z określonymi detalami. Tutaj ich nie ma. W dodatku zwykle wykonany jest z bawełny. Polo został przywieziony do USA z Anglii, zmodyfikowany i sprzedawany jako płaszcz wełniany (początkowo z wełny wielbłąda) dla cywili.
Niewiele widać na tym zdjęciu i nie wiem o co dokładnie może chodzić, czym on różni się od zwykłego polo, ale być może tym co napisałem wyżej.
Klasyczny trencz jest przede wszystkim dwurzędowy. Ma także klapę przeciwdeszczową i pagony.
Super sesja wg. mnie, fajne klimatyczne zdjecia :) Ja z kolei mam pytanie o kolory – jak to jest z dobieraniem kolorow na zime dla osob o stosunkowo niskim kontrascie? W ksiazce przeczytalem, ze takie osoby (a ja wlasnie jestem blondynem z niebieskimi oczami) powinny wybierac jasniejsze kolory. Z tym ze kolory tam podane wygladaly mi ta takie bardziej letnie… Kolekcje Bytomia widzialem juz w sklepie, ale waham sie przed zakupem, gdyz te burgundy i fiolety wydaja sie nieco zbyt kontrastowe jak dla mnie. Poki co nosze ubrania w kolorze niesbieskim, szarym i bialym + brazowe dodatki (taki smart casual… Czytaj więcej »
Kolory, które wymieniłeś w mojej ocenie będą pasować. Unikaj jedynie czerni.
OK, dziekuje :) Po lekturach wszelakich wiem juz, ze czern nie jest uniwersalnym kolorem :)
Mam jeszcze pytanie o rozmiar plaszcza / budrysowki / trencza – jezeli nosze marynarke 46 (czasem 48) to o ile wiekszy rozmiar celowac (np. przy zakupie przez internet?) Np. Marynarka 46 -> Plaszcz: 48, Marynarka 48 -> Plaszcz 50?
Czyli podbic o jeden rozmiar, czy dwa?
Pozdrawiam
Dla sprecyzowania – chodzi mi oczywiscie o rozmiar plaszcza / budrysowki.
Ja jesteś niski spróbuj tutaj. Masz rozmiar 46, powinno być ok jak na 168 cm wzrostu. Nie martw się ja także mam dużo problemów z rozmiarami. http://www.massimodutti.com/pl/pl/men/p%C5%82aszcze/zobacz-wszystko/p%C5%82aszcz-z-we%C5%82ny-i-kaszmiru-c1150002p4526260.html?colorId=730
Michał przypomnij proszę jaki to model Persoli.
To model PO 3039 w kolorze Caffe z limitowanej kolekcji o której pisałem tutaj:
https://mrvintage.pl/2013/07/persol-historia-stylu-vintage-konkurs.html
Polo i trencz dla mnie bomba! Świetne zestawienie i płaszcz :)
Panie Michale,
Sam bardzo zainteresowałem się ofertą Bytomia po pana wpisie o trendach na jesień zimę; mam tylko wątpliwości do do składu ich produktów. Wszędzie dużo sztucznych włókien; spodnie np. jakie ma pan na ostatnim zdjęciu to 30% bawełny, 30% poliestru, 25% wełny, 15% akrylu – mnie to trochę zniechęca, a co Pan myśli o taki połączeniu?
Osobiście szukam intensywnie spodni z flaneli wełnianej, najlepiej szarych – widziałem kilka fajnych modeli na suitsupply, ale to jednak prawie 500 zł i cała zabawa w zamawianie. Zna ktoś może jakiś sklep w Warszawie, w którym można upolować takie portki?:)
Oczywiście w tej kolekcji jest kilka/kilkanaście słabszych produktów, w których tkanina psuje wszystko i te spodnie zaliczyłbym do tej kategorii. Ładnie wyglądają na zdjęciu, natomiast skład surowcowy jest kiepski. Sam bym ich nie kupił, natomiast jest w tej kolekcji świetna bawełna w spodniach chino (nie wszystkie modele). Miękka, z włoskowatą powierzchnią, mięsista. Na mnie kiepsko leżą, ale same w sobie są bardzo ładne i porządnie odszyte. To jeden z modeli z tej tkaniny:
http://bytom.com.pl/spodnie,spodnie-bd2-03-20h-176-k-2513-12402-p
Spodnie z flaneli to niestety biały kruk w polskich sklepach.
Identyczne spodnie jak w linku powyżej kupiłem ostatnio w Massimo Dutti. Skład 98% bawełna, 2 % Elastan
Moim zdaniem MD w tym sezonie ma świetną kolekcję w dodatku wykonaną w większości z naturalnych tkanin. Ubrania wykonane są bardzo staranie z dbałością o szczegóły.
Możesz również spróbować w któryms z salonów Royal Collection, mnie udało się dostać bardzo fajne szare spodnie w delikatną kratę księcia Walii.
Michale, rewelacyjna sesja! Gratuluję. Kolekcja Bytomia w tym roku bardzo mi się podoba, ale z dostępnoscią tych rzeczy w salonach jest słabo. Dzisiaj zwiedziłem trzy salony, i udało mi się znaleźć jedynie granatowe egzemplarze.
Gdzie można dostać taki granatowy kardigan z kołnierzem szalowym?
Massimo Dutti ma podobny model – tutaj.
„Model ma 189 cm wzrostu i nosi rozmiar M.” !!!
To kardigan nocny :)
szkoda, że wciąż tak mało płaszczy z oferty Bytomia jest w rozmiarze 46.. to samo zresztą dotyczy garniturów.
W jaki sposób można założyć cienki wełniany szal do pikowanej jesiennej kurtki? podobnej do tej z kolekcji Bytom
http://bytom.com.pl/kurtki-i-plaszcze,kurtka-huron-2-179-k-2660-13330-p
Proponuje okręcić wokół szyji.
Mam pytanie . Gdzie najlepiej kupować takie płaszcze ? rozumiem że to jest 100 % wełna ? I co to za marynarka na 1 i 4 zdjęciu ?
I gdzie można je dostać ?
Pozdrawiam
Wszystko jest podlinkowane pod zdjęciami. Płaszcze i marynarki są z aktualnej kolekcji Bytom.
Boże, oglądałeś tylko zdjęcia bez czytania tekstu i podpisów??? Wszystko jest w tekście
1. A co pan sądzi o tej marynarce: http://www.bytom.com.pl/marynarki,marynarka-bd2-02-32a-177-k-2552-12811-p 2. Jak na panu leżała ta koszula i czy jej jakość jest zadowalająca: http://www.bytom.com.pl/koszule,koszula-bd2-44-34a-182-k-2768-14133-p ?
Marynarka ładna.
Koszula jakościowo OK, ale fason standardowy wisi na mnie jak worek, pod kardiganem tego nie widać.
stylizacje fajne ale co do zdjęć to jak dla mnie za ciemne
A ja bym dobrał inne tło/płachtę do każdej stylizacji. W studio dysponują pewnie różnymi :)
Bytom OK, tylko kto wymyślił to oszpecające zatrzaski logo?